– vůdce impresionistů
- nevzdal se ale šedé a černé barvy
- nikdy nevystavoval s impresionisty
- skandál – Snídaně v trávě, Olympia
– veřejnost pobouřena novostí pojetí, ale impresionisté nadšení, chodili za ním do kavárny Guerbois
- vliv španělské a holandské barokní malby
- používal plošné barevné skvrny – kladené vedle sebe
– modelace, prohloubení prostoru
– spojil tradici baroka a moderního malířství
- uznávaný vůdce skupiny
- ale nevystavoval, jelikož byl toho názoru, že jedině Salón představuje rozhodující bitevní pole a pouze účast na něm přinese úspěch
- po celý život se snažil dosáhnout oficiálního uznání, odmítal s nimi vystavovat, aby nebyl opovrhován veřejností
- další výstavy – 1876, 1877, 1879 – stále ostřejší kritiky, počet umělců se snižuje, už nevystavuje ani Renoir, Sisley, Morisotová
- 1880 – nevystavuje Monet
- poslední 8. výstava – 1886 – nejsou zde impresionisté, ale Gauguin, novoimpresionisté, skupina malířů se rozešla, každý se dal vlastní cestou
- impresionismu zůstali nejdéle věrni – Monet, Sisley, Morisotová, Pissarro
Claude Monet
– hlavní tvůrce
- krajinomalby
- krajinomalby
– zobrazuje dojem z krajiny (hlavně přístavy) v určité situaci, v daném ročním období, v určité hodině
- světelné barvené tóny odvozené ze slunečního spektra, oddělené skvrny na plátně, které se sítnicí oka spojí v obraz
- ke konci života zvyšoval barevnost, velikost skvrn, volnější kompozice
- ke konci života zvyšoval barevnost, velikost skvrn, volnější kompozice
- tvoří malířské vize, které připomínají symfonie barev, došel až k abstrakci
- zemřel jako slavný a zámožný umělec
- zemřel jako slavný a zámožný umělec
Auguste Renoir
- zaujat půvabem ženského těla
- akty
– hlavně služka Gabriela
- hlavně tóny červené, fialové, oranžové – ženská přitažlivost
- zájem také o sochařství
- ve stáří ochrnul - nechával si přivazovat štětec k ruce
- maloval krajiny v plném slunečním světle
- obraz Milenci – sluneční protisvětlo
- podobizny žen – za ně byl oceňován veřejností
- používal černou
- podobizny žen – za ně byl oceňován veřejností
- používal černou
Camille Pissarro
– nejhorlivější impresionista
- jako jediný se účastnil všech výstav
- oční choroba, maloval pohledy z okna svého bytu
- byl nejstarším členem skupiny
- oční choroba, maloval pohledy z okna svého bytu
- byl nejstarším členem skupiny
- byl učitelem nového stylu
Edgar Degas
– portréty – schopnost psychologické charakteristiky
- skvělé vyjádření pohybu – dostihy a balet, kavárny a cirkusy
- náměty – tanečnice a ženské akty
- skvělé vyjádření pohybu – dostihy a balet, kavárny a cirkusy
- náměty – tanečnice a ženské akty
- téměř oslepl
– přestal malovat, věnuje se sochařství
– z vosku figurky tanečnic, ženských aktů, koní, zájem i o grafiku
- první z malířů, kdo použil ke své tvorbě fotografii
- odmítal označení impresionismus, přikláněl se k realismu – vhodnější pro jeho tvorbu
- první z malířů, kdo použil ke své tvorbě fotografii
- odmítal označení impresionismus, přikláněl se k realismu – vhodnější pro jeho tvorbu
Paul Cézanne
– svým raným dílem se řadí k impresionistům
- jeho obrazy nepochopeny
- jeho obrazy nepochopeny
– přestal vystavovat, izolace, Salón odmítal jeho obrazy
- překonal impresionismus a vytvořil osobitý postimpresionistický sloh
- impresionismus byl pro něj přípravným obdobím
- překonal impresionismus a vytvořil osobitý postimpresionistický sloh
- impresionismus byl pro něj přípravným obdobím
Paul Gauguin
– rané období také impresionistické
- pak založil nový malířský směr cloisonismus
– patří do postimpresionistických směrů
Žádné komentáře:
Okomentovat